Prof. Michael Coldewey
Dozent*in
Campus
Dozent für Digital Film Design
On the question what a ‘Futurist’ is doing, Syd Mead answered this: “…what you doing is illustrate the world that looks like that. Maybe (like) a snapshot. So you got to be there in your head. You got to be in that world … think of it rationally so that you create a visual picture of something in that world that looks that way for a reason. If it is consistent then people would like it much better than if it is discordant …” (Syd Mead in an interview ‘Closer Than We Think’, May 2016)
Michael Coldewey answers the question: Why do you actually have to draw?
“You don't have to draw. But it helps tremendously in understanding the world. Once you understand it, you can always recreate the world by combining its components in different ways.”
Graduated 1990 with Diploma in Graphic Design, Coldewey started his career as Animation Assistant for PETER’S RIDE TO THE MOON in an animation studio in Munich. While he was Storyboard Artist and Supervisor on a TV series called FLITZE FIRETOOTH, he lectured animation at the Academy of Fine Arts, Munich. Since 1993 Coldewey started Computer Animation as a pioneer at the times and produced various commercials as a freelancer. 1995 he founded with Producer Eberhard Junkersdorf (THE TIN DRUM) the largest Animation Studio in Germany at the time: Munich Animation Film and directed the animated feature THE FEARLESS FOUR (Warner Bros.). 1997 he directed the animated feature HEAVY METAL 2000, (Columbia Tristar, USA, produced by Kevin Eastman, creator of TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES). Coldewey founded 1998 TRIXTER and started his own IPs like the franchise of LILLY THE WITCH (based on KNISTER’s children books HEXE LILLI) and the French co-production DRAGON HUNTERS. On the service work he is credited for movies like: AVENGERS 1 and 2, IRON MAN 2 and 3, CAPTAIN AMERICA 1,2 and 3, CLOUD ATLAS, GUARDIANS OF THE GALAXY Vol.2, SPIDERMAN HOMECOMING, CAPTAIN MARVEL, JIM BUTTON 1+2, BIOHACKERS and many more. 2013 – 2017 Coldewey was a member of the advisory board of the German Filmfund (DFFF). In March 2015 Coldewey joined the team of Professors at the University for television and film in Munich (HFF München), 2022 joined the Professors at the Media Design University of Applied Sciences (MD.H Munich). Coldewey is member of the advisory board of the conference FMX Stuttgart, Germany.
Michael Coldewey was awarded with the German TV Award, the Bavarian TV Award and nominated for the German Academy Award “Lola”. He is member of the European and German Academy of Motion Pictures and the VES (Visual Effects Society)
Auf die Frage, was ein „Futurist“ macht, antwortete Syd Mead: „… was Sie tun, ist, die Welt zu illustrieren, wie sie aussieht. Vielleicht (wie) ein Schnappschuss. Du musst also im Kopf dort sein. Man muss in dieser Welt sein … Denken Sie rational darüber nach, damit Sie sich ein visuelles Bild von etwas in dieser Welt machen, das aus einem bestimmten Grund so aussieht. Wenn es konsistent ist, wird es den Leuten viel besser gefallen, als wenn es unstimmig erscheint…” (Syd Mead in einem Interview ‘Closer Than We Think’, Mai 2016)
Michael Coldewey antwortet auf die Frage: Warum muss man eigentlich zeichnen?
“Man muss nicht zeichnen. Aber es hilft extrem die Welt zu verstehen. Hat man sie verstanden, kann man sie durch neue Kombinationen ihrer Bestandteile immer wieder anders erschaffen.”
Coldewey schloss 1990 sein Diplom in Grafikdesign ab und begann seine Karriere als Zwischenphasenzeichner für PETERCHENS MONDFAHRT in einem Animationsstudio in München. Während er Storyboarder und Animation Supervisor für die TV Serie FLITZE FEUERSTEIN war, unterrichtete er Animation an der Akademie der Bildenden Künste München. Seit 1993 startete Coldewey als damaliger Pionier die Computeranimation und produzierte als Freelancer verschiedene Werbespots. 1995 gründete er mit Produzenten Eberhard Junkersdorf (DIE BLECHTROMMEL) das damals größte Animationsstudio Deutschlands: Munich Animation Film und führte Regie des Zeichentrickfilms DIE FURCHTLOSEN VIER (Warner Bros.). 1997 führte er die Regie für HEAVY METAL 2000 (Columbia Tristar, USA, produziert von Kevin Eastman, dem Schöpfer von TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES). Coldewey gründete 1998 TRIXTER und startete seine eigenen IPs wie das Franchise von HEXE LILLI (basierend auf KNISTERs Kinderbüchern) und der französischen Koproduktion DRACHENJÄGER. Für seine VFX Servicearbeiten werden ihm Filme wie AVENGERS 1 und 2, IRON MAN 2 und 3, CAPTAIN AMERICA 1, 2 und 3 und CLOUD ATLAS zugeschrieben, GUARDIANS OF THE GALAXY Vol.2, SPIDERMAN HOMECOMING , CAPTAIN MARVEL, JIM BUTTON 1+2, BIOHACKERS und viele mehr. 2013 – 2017 war Coldewey Mitglied im Beirat des Deutschen Filmförderfonds (DFFF). Im März 2015 trat Coldewey dem Professorenteam der Hochschule für Fernsehen und Film München (HFF München) bei, 2022 dem Professorenteam der Hochschule für Mediendesign (MD.H München). Coldewey ist Mitglied des Beirats der Konferenz FMX Stuttgart, Deutschland.
Michael Coldewey wurde mit dem Deutschen Fernsehpreis, dem Bayerischen Fernsehpreis ausgezeichnet und für den Deutschen Oscar „Lola“ nominiert. Er ist Mitglied der Europäischen und Deutschen Akademie für Spielfilme und der VES (Visual Effects Society).