Gamedesign Düsseldorf: Zwei internationale Publikationen aus aktuellen Bachelorarbeiten im Bereich Gamification und Augmented Reality

09.11.2017

Daria Peter und Felix Emmerich, beides Absolventen des Düsseldorfer Gamedesign Kurses GD1013, und beide mit dem Preis für die beste Bachelor-Arbeit in ihrer jeweiligen Vertiefungsrichtung ausgestattet, konnten weitere Erfolge verbuchen: Ihre Arbeiten wurden in überarbeiteten Fassungen in Kooperation mit der Open University of the Netherlands unter Koordinierung durch Prof. Dr. Roland Klemke für die internationale Konferenz der Games and Learning Alliance (GALA 2017) eingereicht und angenommen. Die Arbeiten werden auf der Konferenz im Dezember in Lissabon präsentiert und in den offiziellen Proceedings als Springer Lecture Notes in Computer Science (LNCS) veröffentlicht.


Daria Peter

Die grundlegende Arbeit von Daria Peter zur Anwendung verschiedener psychologisch motivierter Theorien bei der Auswahl von Gamification-Mechanismen hat Eingang gefunden in eine Arbeit zum Einsatz von Gamification in Online-Lernumgebungen und wird veröffentlicht als: Alessandra Antonaci, Daria Peter, Roland Klemke, Tim Bruysten, Christian M. Stracke and Marcus Specht, „gMOOCs – Flow and Persuasion to Gamify MOOCs“ in Proceedings of the GALA Conference 2017, Lisbon, Portugal, Springer LNCS, in press.

Abstract. Gamification has gained great interest recently in several fields. However, while the literature reports that a gamification design relying on external motivation only can lead users to cognitive dissonance, most gamification approaches use points, badges and leaderboards as dominant game elements. We present our developed testable predictions with the aim of investigating additional motivational theories (flow and persuasion) to argue for a deeper integration of gamification and the learning content at hand. Relying on expert selected game elements, we consequently derive design considerations to create gMOOCs, gamified massive online open courses, designed according to the principles of flow and persuasion. Our findings are the basis of our experiment and a contribution to the development of a new theoretical design for gamification.


Felix Emmerich

Felix Emmerichs Arbeit, die auf Erfahrungen in seinem Praktikum im Rahmen des europäischen Forschungsprojektes WEKIT (Wearable Experience for Knowledge Intensive Training) aufbaut, analysiert und gestaltet grundlegende Interaktions- und Gestaltungspatterns für Augmented Reality mit Wearables. Die Arbeit wird in überarbeiteter Fassung veröffentlicht als: Felix Emmerich, Roland Klemke and Thomas Hummes, „Design Patterns for Augmented Reality Learning Games“ in Proceedings of the GALA Conference 2017, Lisbon, Portugal, Springer LNCS, in press.

Abstract. Augmented Reality (AR) is expected to receive a major uptake with the recent availability of high quality wearable AR devices such as Microsoft’s Hololens. However, the design of interaction with AR applications and games is still a field of experimentation and upcoming innovations in sensor technology provide new ways. With this paper, we aim to provide a step towards the structured use of design patterns for sensor-based AR games, which can also inform general application development in the field of AR.